29 June 2012

SOALAN seakan LJM



A: SOALAN OBJEKTIF
Jawab semua soalan

1.   Manakah tanda berikut menunjukkan angin ahmar?

A.   Sakit facial
B.   Pergerakan yang tidak stabil
C.   Pertukaran bau
D.   Hilang fungsi percakapan

2.   Manakah berikut adalah manifestasi penyerangan iskemia transient?

 A .Mula dengfan cepat dan symptom meningkat dengan perlahan
B. Symptom bermula dengan tiba-tiba dan dalam masa yang singkat
C. Symptom bermula dengan cepat dan menyebabkan kehilangan sedar diri
D. Symptom bermula dengan segera dan mengakibatkan kehilangan neurological.

3.   Manakah intervensi berikut adalah kritikal dalam penjagaan klien selepas lumbar punktur?
A. Puasakan klieMasukan kateter ‘indwelling fole
B.Beri sedatif pos prosedur untuk menggalakan tidur
C.Asses tempat punktur untuk pengeluaran cecair serebral spina artau pembentukan hematoma

4.   Manakah ubat berikut diberi untuk mencegah kejadian angin ahmar?
 A Clonidine (Catapres)
 B Benazepril (Lotensin) 
 C Methyldopa (Aldomet)
  D Dipyridamole (persantin)

5.   Nisbah compression : breathing dalam one-rescuer cardiopulmonary resuscitation (CPR) ialah
A 5   : 1
5   : 2
C15 : 1 
D15 : 2

6.   Jumlah darah yang dipam keluar oleh jantung dalam satu denyutan jantung dikenali sebagai

  1. Preload
  2. Afterload
  3. Stroke volume
  4. Cardiac output

7.   Aritmia ialah satu keadaan gangguan kepada

  1. Isipadu strok
  2. Keluaran output
  3. System konduksi jantung
  4. Pengaliran darah ke arteri koronari

8.   Hipertensi boleh mengakibatkan kegagalan jantung. Bahagian jantung yang manakah akan mengalami kegagalan dahulu?

  1. Atrium kiri
  2. Atrium kanan
  3. Ventrikel kiri
  4. Ventrikel kanan

9.   Pesakit hipertensi dinasihat mengurangkan pengambilan garam dalam pemakanannya kerana garam akan

  1. Menambahkan cecair intraselular
  2. Menambahkan pengambilan vena
  3. Meningkatkan retensi cecair interstitial
  4. Menambahkan isipadu cecair intravascular


10.Pemerhatian yang perlu dilakukan ke atas pesakit yang mengalami cerebral vascular accident (CVA) adalah tanda

A.   Kegagalan ginjal
B.   Kongesi pulmonary
C.   Gangguan peredaran periferi
D.   Peningkatan tekanan intrakranium



11.Encik Samad dimasukkan ke wad dengan tekanan darah 170/110 mmHg. Tindakan kejururawatan pertama anda ialah

A.   Rehatkan pesalit di atas katil
B.   Lengkapkan data peribadi pesakit
C.   Mengambil sejarah perubatan
D.   Ambil tekanan darah serta merta


12.Mekanisma yang menyebabkan kesakitan dada dalam keadaan angina pectoris ialah

A. tekanan darah yang tinggi
B. Kesesakan di arteri pulmonary
C. mengambil sejarah perubatan
D. ambil tekanan darah serta merta

13.Encik John yang mengalami infarksi miokardium dua hari lepas, kini didapati demam low grade. Demam ini disebabkan oleh reaksi terhadap

A.   Nekrosis tisu
B.   Infeksi miokardium
C.   Infeksi nasokomial
D.   Bacterial endokarditis

14.Semasa pemberian ubat glyceryl trinitrate (GTN), arahan yang perlu diberi kepada pesakit ialah

A.   Telan ubat bersama segelas air suam
B.   Menguyah ubat tersebut sebelum menelan
C.   Biarkan ubat itu larut perlahan-lahan di bawah lidah
D.   Ambil makanan selepas setengah jam menelan ubat


15.Tujuan utama pemerhatian rapi terhadap pesakit acute myocardial infarction yang sedang menerima infuse streptokinase adalah untuk mengesan

A.   Takipnea
B.   Pendarahan
C.   Fluid overload
D.   Extension of infarction


16.Komplikasi utama yang menyebabkan kadar mortality yang tinggi myocardial infarction adalah disebabkan oleh

A.   Dysrhytmias
B.   Pulmonary edema
C.   Left ventricle failure
D.   Aortic aneurysm



17.Edema yang dialami oleh pesakit congestive cardiac failure adalah disebabkan oleh

A Peningkatan tekanan vena
B Kekurangan serum albumin
C Ketelapan membarn sel-sel
D Kehilangan fungsi injap vena

18.Tindakan perawatan kepada pesakit kegagalan jantung yang mengalami edema di kaki

A.   Pakaikan supportive stockinet di kaki
B.   Beri sokongan pada kaki semasa mengubah baringan
C.   Galakkan pesakit melakukan senaman isometric kaki
D.   Tinggikan kaki pesakit ke paras jantung semasa rehat


19.Tujuan utama merawat pesakit yang mengalami congestive cardiac failure dalam posisi Fowler’s ialah

A.   Meningkatkan preload
B.   Meningkatkan tensi oksigen
C.   Mengurangkan retensi cecair
D.   Mengurangkan venous return

20.Pesakit kegagalan jantung kongestif mengeluarkan kahak yang berbuih dan berdarah akibat

A.   Infeksi di paru-paru
B.   Kongesi kapilari pulmonary
C.   Kesempitan salur pernafasan
D.   Penyekatan salur pernafasan


21.Kegagalan penutupan foramen ovale selepas bayi dilahirkan akan mengakibatkan

A.   Tetralogy of Fallot
B.   Atrial septal defect
C.   Pulmonary stenosis
D.   Patent ductus arteriosus


22.Tanda yang ditunjukkan oleh pesakit yang mengalami gangguan vascular arteri periferi ialah

A.   Edema di kedua-dua belah kaki
B.   Kadar nadi menurun di  ekstremiti
C.   Kongesi vena di bahagian distal kaki
D.   Sakit kejang pada otot-otot betis dan kaki


23.May adalah seorang penghidap infektif endokarditis. Beliau berisiko mengalami cerebrovascular accident akibat

A.   Iskemia
B.   Aneurysm
C.   Embolism
D.   Pendarahan


24.Tab. Captopril yang dipreskripsikan kepada pesakit hypertensi boleh menurunkan tekanan darah dengan

A.   Mengurangkan isipadu intravascular
B.   Menyekat beta-receptor di salur darah periferi
C.   Mengakibatkan relaksasi otot-otot licin vascular
D.   Mengurangkan pertukaran angiotensin I ke angiotensin II


25.Tujuan suntikan morphine diberi kepada pesakit myocardial infarction ialah

A.   Mengelakan disritma jantung
B.   Menguatkan kotraktiliti jantung
C.   Mengurangkan kesakitan dan kegelisahan
D.   Meningkatkan pengaliran darah ke myocardium

26.Pesakit yang mengalami ‘pernicious anemia’ selepas pembedahan gastrectomy adalah disebabkan kekurangan

A.   Zat besi
B.   Asid folik
C.   Vitamin B12
D.   Asid hidroklorik

27.Angina pectoris berlaku disebabkan oleh

A.   Nekrosis tisu miokardium
B.   Kekurangan oksigen miokardium
C.   Kekurangan  keluaran kardiak
D.   Kelemahan kotraktiliti kardiak

28.Disritmia bermaksud keabnormalan

A.   Struktur jantung
B.   Perfusi jantung
C.   Kontraktiliti jantung
D.   Fungsi injap jantung

29.Demam rheumatic akut boleh mengakibatkan kerosakan pada

A.   Septum jantung
B.   Miokardium
C.   Endokardium
D.   Injap jantung


30.Tujuan intervensi bagi deep vein thrombosis ialah untuk

A.   Mencegah pendarahan
B.   Mengelak kesekatan vena
C.   Mengurangkan kejadian iskemia
D.   Mengelak embolisme pulmonari


31.Tujuan pemberian streptokinase pada pesakit yang mengalami infeksi miokardium

A.   Mencegah pembekuan darah
B.   Menambah kotraktiliti jantung
C.   Menghancur bekuan darah
D.   Mengawal arrhythmia

32.Selepas serangan infarksi miokardium, suhu badan pesakit meningkat dalam masa 24-48 jam kerana

A.   Reaksi terhadap tisu nekrosis
B.   Sakit dada yang teruk
C.   Mendapa endokarditis bacteria
D.   Mendapat infeksi nosokomial

33.Sebelum pemberian digoxin kepada pesakit, jururawat perlu menilai

A.   Denyutan apeks
B.   Kadar nadi
C.   Tekanan darah
D.   Kadar pernafasan

34.Pemberian cecair berlebihan melalui infuse intravena bagi pesakit yang mengalami kegagalan jantung kongestif boleh mengakibatkan

A.   Ascitis
B.   Hiperkalemia
C.   Hipernatremia
D.   Edema pulmonari
35.Keadaan ini sering dikaitkan dengan masalah arteri koronari

A.   Polisitemia
B.   Arteriosklerosis
C.   Embolisme
D.   Anemia


36.Pesakit yang mengalami kegagalan jantung kongestif mengeluarkan kahak yang bercampur darah kerana

A.   Jangkitan paru-paru
B.   Pendarahan gusi
C.   Kecederaan kapilari
D.   Hemoptesis



37.Pesakit yang mengalami endokarditis boleh mendapatkan strok kerana

A.   Pendarahan
B.   Embolisme
C.   Iskemia
D.   Aneurisme


38.Berikut adalah nasihat yang anda beri kepada seorang pesakit yang mengalami hipertensi

A.   Makan ubat mengikut masa dan kurangkan dos bila tekanan darah menurun
B.   Makan makanan seimbang mengikut kegemaran sendiri
C.   Mengenalpasti dan elak punca stress
D.   Lakukan aktiviti harian tanpa had



39.Pesakit yang menghidapi jaundis obstruktif mudah berdarah kerana kekurangan bahan ini

A.   Bilirubin
B.   Vitamin B12
C.   Vitamin K
D.   Globulin


40.Posisi yang sesuai bagi pesakit yang mengalami CVA ( cerebral vascular accident)  dengan tekanan intrakranium yang tinggi ialah

A.   Rekumben
B.   Pron
C.   Tinggikan bahagian kaki
D.   Tinggikan bahagian kepala


41.Tindakan perawatan serta merta terhadap pesakit yang mengalami tekanan darah tinggi 170/110 mmHg semasa kemasukan wad

A.   Beri ubat hipertensi
B.   Beri sokongan emosi
C.   Rehatkan pesakit
D.   Laporkan kepada doctor

42.Manifestasi klinikal spesifik infektif endokarditis

A.   Eritma
B.   Petekia
C.   Perdarahan gusi
D.   Murmur






43.Bekuan darah yang menyekat pengaliran vena dikenali sebagai

A.   Varicose vein
B.   Thrombosis vena
C.   Thrombophlebitis
D.   Embolism

44.Kanak-kanak yang menghidapi ‘Tetralogy of Falot’ akan menunjukkan satu ciri klinikal berikut

A.   Batuk
B.   Edema
C.   Sinosis
D.   Demam

45.Tujuan rehat penting bagi pesakit yang mengalami kegagalan jantung kongestif untuk

A.   Mengelakan edema
B.   Menggalakan selera makan
C.   Mengurangkan bebanan ke atas jantung
D.   Menggalakan kontraktiliti jantung

46.Bunyi pertama ‘lubb’ yang didengar semasa auscultation dengan stethoscope dihasilkan oleh penutupan

A.   Injap mitral
B.   Injap aorta
C.   Injap-injap semilunar
D.   Injap-injap atrioventrikular

47.Antara berikut yang manakah dua (2) vena utama yang bercantum membentuk vena portal hepatik?

A.   Vena mesentrik superior dan vena splenik
B.   Vena splenik dan vena gastroepiploic kanan
C.   Vena mesentrik superior dan mesentrik inferior
D.   Vena mesentrik inferior dan vena gastroepiploic kanan

48.Duktus limfatik kanan dan duktus torasik mengalir secara lansung ke

A.   Cistern chili
B.   Subclavian veins
C.   Superior vena cava
D.   Axillary lymph nodes


49.Semasa infeksi di system saraf, bilangan sel yang akan meningkat ialah

A.   Astrosit
B.   Microglia
C.   Ependima
D.   Oligodendrosit


50.Tindakan ubat Captopril (capoten) yang dipreskripsikan kepada pesakit hipertensi ialah untuk

A.   Menghalang rembesan aldosteron
B.   Merelakskan otot licin salur darah
C.   Menyekat penyerapan semula sodium
D.   Mengurangkan spasma ke otot licin salur darah

51.Anemia boleh berlaku selepas gastrektomi separa kerana

A.   Kekurangan factor intrinsik
B.   Saiz gaster sudah menjadi kecil
C.   Penghasilan jus gaster berkurangan
D.   Kelambatan pencernaan zat makanan

52.Ubat untuk rawatan angina

A.   Morphine
B.   Betaloc
C.   Streptokinase
D.   Glycerin trinitrate

53.Berikut adalah komplikasi infarksi miokardium KECUALI

A.   Disritmia
B.   Edema pulmonari
C.   Kegagalan kardiak
D.   Peningkatan keluaran kardiak

54.Kesan hipertensi kronik ke atas jantung adalah

A.   Stenosis injap mitral
B.   Hipertrofi myocardium
C.   Penurunan keluaran kahak
D.   Peningkatan keluaran kahak


55.Gangguan dalam konduksi jantung akan mengakibatkan

A.   Aritmia
B.   Hipotensi
C.   Ateriosklerosis
D.   Edema pulmonari

56.Denyutan dalam sistem konduksi jantung akan mengakibatkan

A.   Fluter atrium
B.   Ritma sinus
C.   Aritmia sinus
D.   Fibrilasi atrium

57.Kesan kegagalan jantung kanan ialah

A.   Angina pectoris
B.   Edema sistemik
C.   Edema pulmonari
D.   Infarksi miokardium



58.Langkah pertama dalam resusitasi kardiopulmonari ialah

A.   Memeriksa nadi carotid
B.   Membuka saluran
C.   Memulih denyutan jantung
D.   Memulakan kompresi jantung

59.Kompresi jantung hanya dilakukan keatas jantung mangsa selepas menentukan ketiadaan nadi

A.   Radial
B.   Brakial
C.   Carotid
D.   Temporal


60.Tujuan pemberian makanan lembut kepada pesakit infarksi miokardium akut adalah untuk
A.   Mengelakkan muntah
B.   Merehatkan sistem pencernaan
C.   Mengurangkan beban jantung
D.   Mengelakkan sembelit



                                                 

22 comments:

Anonymous said...

jwapan cam bnyak salah je....

Ara Aliyara said...

jawapan2 ni dapat time bincang ngn pensyarah2 sy... jwpn selalu jer tak sama.....

Anonymous said...

kt mner nk semak jwpn bg soalan2 ni?

Anonymous said...

kt mner nk semak jwpn bg soalan2 ni?

Anonymous said...

kt mner nk semak jawapan bg soalan2 ni?

Ara Aliyara said...

adik.... bagi link fb @ emel @ pape yg boleh akak attach.... jawapan tak leh public kan syg ,,,, coz pendapat sangt2 berbeza..... takut ada salah faham..... :)

nurul mansor said...

Salam, boleh sy dptkan jwpan bg soalan2 tersebut?
email sy : leverdureviolet@yahoo.co.uk

terima kasih! =)

budak ljm said...

Ni emel kita fsyahira@gmail.com

plez bg jwpn eaaa

Anonymous said...

nk jwapan..emel di wanieawanis23@rocketmail.com..tq..:)

Anonymous said...

FAZILLAH.RAZAK@YAHOO.COM
PLZZ PM KN JWPN . URGENT NK EXAM DAH KAMIS NI

Anonymous said...

FAZILLAH.RAZAK@YAHOO.COM
plzz pm jwpnk exam . kamis ni da exam

ling rutieyka... said...

salam... leh sy dapatkn jwpn????
farinatika@gmail.com
TQ..:)

Anonymous said...

salam... leh bagi jwn????
farinatika@gmail.com
TQ

Anonymous said...

Sye nak jawapan bg soalan2 nih boleh? Nih email a_fieza92@yahoo.com

Anonymous said...

email jwpn kat hernisalouisa@yahoo.com

Lidwina Kantumi said...

Salam..kak,.bole sa dptkn jawapan?
Mandaklidwina@yahoo.com

Lidwina Kantumi said...

Hi kak...boke minta jawapan ka...
Mandaklidwina@yahoo.com

norhafiza halim said...

Pls email jawapan utk semua soalan2 ni.. tqvm... lee_za143@yahoo.com.my

norhafiza halim said...

Pls send jawapan kat sy yer.. tqvm.. lee_za143@yahoo.com.my

Srikandi Malaya said...

Send jawapan kat saya.....hana.sarman@yahoo.com

Anonymous said...

salam..nk jawapan tuk soalan2 ni..@ fizfiena@yahoo.com
tq

Anonymous said...

tolong emelkan jawapan ini.. klau ade soklan yg lain pun boleh emelkan sekali.. yanie_happyalways@yahoo.com.my