10 July 2013

Intelligence, Learning memory



   Kebolehan individu memahami diri nya, alam sekitarnya dan kepakaran yang ada padanya utk menolong ia menghadapi cabaran hidup

Kecerdasan
 
-        The 7 intelligence
  •  Physical  ; sports, car maintanence, do-it-yourself projects, woodworking, crafts, cooking
  • Linguistics : verbal arguments, crossword puzzles, riddles, research, poetry, writing, giving instructions
  • Mathematical/logical : buggetting, planning, calculations, estimating quantities, time management, math, science
  • Visual/spatial : map reading/navigation, using diagrams/plans, driving, art, dressmaking, model layout
  • Musical : playing music, repeating songs, rhythm, recognizing tunes, moving in time to music, remembering slogans&verses
  • Inter-personal : listening, committee work, supervising others, parenting, teaching, consoling, training others
  • Intra-personal : keeping diary/journal, time management, planning&organization, understanding your emotions, goal setting

-    Faktor-faktor yang mempengaruhi kecerdasan :
  • Genetik
  •  Persekitaran
  • Pemakanan
  • Keluarga
  • Rakan sebaya
  • Sekolah
  • Sebaran am
  • NegaraPembelajaran/learning
 
-    Semua tingkahlaku mesti dipelajari dan menamparkan perubahan
-    Pembelajaran dilakukan melalui pengalaman atau latihan
-    3 unsur dalam proses :-
Rangsangan
  • Organisma – pelajar
  • Kesan – maklumbalas

-    Teori-teori pembelajaran
1.        Teori behaviouristic/pelakuan
2.        Teori cognivistic/kognisi
3.        Teori humanistic/kemanusiaan

-    Prinsip cognivistic :-
  • Melihat apa yang terdapat dalam fikiran pelajar
  • Pelajar memainkan peranan aktif dalam pembelajaran
  •  Apa yang dilihat&persepsi adalah mustahak
  • Lihat secara keseluruhan kemudian fokus kepada yang mustahak
  • Pengetahuan dalaman mustahak-proses penyelesaian masalah
-    Prinsip humanistik :-
  •  Individu bertanggungjawab terhadap dirinya sendiri
  • Individu mempunyai kepercayaannya sendiri
  • Penting tentang tujuan, persepsi, perasaan dan kepercayaan individu sendiri
  • Individu menentukan perlakuan sendiri
-    Kaedah pembelajaran :- 
  •  Mencuba dan melakukan kesilapan
  • Meniru
  • Menghafal 
  •  Celek akal 
  • Teknik belajar :-
  •  Belajar secara sistematik 
  •  Tentukan anda sudah berehat dan bersedia untuk belajar selepas kegiatan dan aktiviti yang memenatkan 
  •  Fokuskan perhatian pada perkara yang mustahak
  • Berehat selepas setiap 1 jam belajar selama 10 minit sebelum menyambung semula
  • Berada dalam suasana yang terang dan senyap
  • Duduk lurus di atas kerusi dan jangan berbaring semasa membaca
  • Jaga kesihatan badan, bersenam, tidur yang mencukupi dan sempurna
  • Ulangkaji kerana keadaan lupa mudah berlaku
  • Bertanya jika tidak faham

-    There are 3 basic questions to ask about memory :-
  • How are memories  formed?(encoding)
  • How are memories retained?(storage)
  • How are memories recalled?(retrievel)

No comments: