·
Sifat-sifat yang ada pada seseorang individu seperti cara
berfikir, beraksi, beremosi, berpesepsi yang membezakan dia dengan orang lain
·
Kogan J & Segal J – cara individu berfikir,
bertingkah laku dan berhubung dengan alam sekitarnya
·
Eysenk – organisasi watak, perangai intelek, bentuk badan
dan penyesuaian diri dengan persekitaran
·
Perbezaan individu
·
Tetap dan enduring
·
Terbentuk semasa kanak-kanak(child is father to the man)
·
Boleh diubah
·
Dipamerkan dengan tingkah laku
BEHAVIOUR ALSO INFLUENCED BY:-
·
Needs
·
Past experience
·
Perception
·
Current situation
·
Social pressure
·
AS WELL AS PERSONALITY
HEREDITY VS ENVIRONMENT IN PERSONALITY FORMATION:-
·
Experiments with apes raised with human children(similar
sized brain)
ü Apes
mature and pick up motor skills faster
ü BUT do
not have the wiring for language
ü When
language starts humans surge ahead
·
Twins separated at an early age often have similar
personalities
HEREDITY GIVES:-
·
Ability to learn and learn language
·
Inteligence
·
Tendecy to production of some hormones
HEREDITY A BASE BUILT ON ENVIROMENTAL FACTORS:-
·
We inherit potential
·
Shaped by experience and environment – e.g. A boy raised
by values is NOT human
PSYCHOANALYTIC THEORY(FREUD)
·
Tingkah laku kita wujud secara tidak sedar
·
Memories are stored as :-
ü Video
clips(for later processing)
ü Action
programs(catch the ball)
ü Concept
chains
ü Recent
memories crusted over and harder to access like the layers in an onion
ü Behaviour
may be affected NOW by a traumatic incident we cannot even remember
·
Freudian personality components:-
ü ID –
kelakuan tidak bermoral, antisocial, seks dan pencerobohan
ü EGO –
melakukan apa yang difikirkan baik
ü SUPEREGO
– melakukan yang baik
Perkembangan psikoseksual dan perkembangan personality –
mempengaruhi personality dewasa
1.
Tahap oral(berlaku dalam usia 0-18/12)
ü Nikmat
menghisap, makan dan buat bising
ü Jika
tidak tercapai – semasa dewasa(makan berlebihan, merokok, gigit jari, kuku,
mengunyah dan suka mengumpat, tidak percaya orang lain)
2.
Tahap dubur(18/12-36/12)
ü Dilatih
belajar mengawal PU dan BO ditempat yang betul
ü Jika
berjaya – menjadi dewasa yang flexible, murah hati dan bersih
ü Jika
tidak berjaya – menjadi dewasa agresif, kedekut, ganas, zalim, pengotor,
membuat bising
3.
Tahap kubul/falik(3-5 tahun)
ü sedar
terhadap jantina
ü kanak-kanak
lelaki terhadap ibu – konflik Oedipus
ü kanak-kanak
perempuan tertarik kepada bapak – konflik elektra
ü jika
gagal mengatasi konflik – menjadi lemah, enggan menerima peranan, tidak tegas,
homoseksual, lesbian
4.
Tahan pendaman(6-12 tahun)
ü Tiada
tumpuan pada organ seks
ü Kanak-kanak
L & P berkawan dengan rakan yang sama jantina
ü Tahap
perkembangan sosial
5.
Tahap kejantinaan(12-17 tahun)
ü Kemunculan
semula kecenderungan seks
ü Menjadi
dominan jika tiada penyelesaian semasa tahap kanak-kanak
TEORI-TEORI PERSONALITI
TEORI TRAIT/SIKAP
·
Tingkah laku yang spesifik seperti pemalu, agresif,
pintar dan cemas
·
Tindak balas terhadap kekecewaan
·
Penyelesaian masalah
BENTUK BADAN
EKTOMORF
·
Binaan badan yang tinggi dan kurus
·
Bersifat tidak sosial, pendiam, beremosi, pemalu dan
cerdik
MESOMORF
·
Berbadan tegap, tinggi dan bahu luas
·
Personaliti tegas, bertenaga dan berani
ENDOMORF
·
Bentuk badan gemuk dan bulat
·
Prsonality periang, mudah bergaul, lambat bertindak
balas, suka makan
KELAKUAN PSIKOLOGIKAL
EXTROVERT – individu yang peramah, periang dan sosial
INTROVERT – individu pendiam, tidak suka bercampur gaul, pemalu
TEORI TINGKAH LAKU
·
BF Skinner – pendekatan tentang pembelajaran asas yang
dipelajari
·
Pemberian ganjaran, hukuman dan peneguhan(reinforcement)
– membentuk kelakuan dan personality manusia
·
Mengawal keadan persekitaran – boleh bentuk tingkah laku
TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL
·
BANDURA – personality dipelajari melalui persekitaran
sosial (meniru, role model)
TEORI HUMANISTICS
·
Manusia adalah insan yang baik, murni dan sentiasa
berkembang ke arah kebaikan
·
Abraham Maslow dan Carl Rogers
·
Insan akan cuba mencapai kejayaan jika persekitaran
membenarkan
·
Menilai kendiri – mengenali masalah dan mencari jalan
untuk mengatasinya
FAKTOR-FAKTOR YANG MENENTUKAN PERSONALITY:-
1.
PENGALAMAN
AWAL – semasa kanak-kanak penting dalam pembentukan
personality
2.
PENGARUH
KEBUDAYAAN – mempelajari nilai keluarga dan masyarakat
3.
BENTUK
BADAN
4.
KEADAAN
FISIKAL – kecacatan – rendah diri dan hadkan pergerakan
5.
KECANTIKAN –
memberi perhatian pada orang cantik
6.
KECERDASAN –
kurang cerdas – bersikap rendah diri
Cerdas –
lebih yakin
7.
EMOSI – cukup
sokongan emosi – bentuk tabiat toleransi terhadap halangan dan kekecewaan
8.
NAMA –
mempengaruhi hubungan sosial
9.
KEJAYAAN
DAN KEGAGALAN – kejayaan membawa kenyakinan
10.
SIMBOL
STATUS(taraf kehidupan)
11.
PENGARUH
GURU
12.
PENGARUH
KELUARGA
4 comments:
Info bermanfaat sobat..
thanzzzzz..... :)
Nice post Sobat...
terim kaseh..... :)
Post a Comment