17 July 2013

PERKEMBANGAN PERSONALITI

         PERSONALITI
·         Sifat-sifat yang ada pada seseorang individu seperti cara berfikir, beraksi, beremosi, berpesepsi yang membezakan dia dengan orang lain
·         Kogan J & Segal J – cara individu berfikir, bertingkah laku dan berhubung dengan alam sekitarnya
·         Eysenk – organisasi watak, perangai intelek, bentuk badan dan penyesuaian diri dengan persekitaran
·         Perbezaan individu
·         Tetap dan enduring
·         Terbentuk semasa kanak-kanak(child is father to the man)
·         Boleh diubah
·         Dipamerkan dengan tingkah laku

BEHAVIOUR ALSO INFLUENCED BY:-
·         Needs
·         Past experience
·         Perception
·         Current situation
·         Social pressure
·         AS WELL AS PERSONALITY

HEREDITY VS ENVIRONMENT IN PERSONALITY FORMATION:-
·         Experiments with apes raised with human children(similar sized brain)
ü  Apes mature and pick up motor skills faster
ü  BUT do not have the wiring for language
ü  When language starts humans surge ahead
·         Twins separated at an early age often have similar personalities

HEREDITY GIVES:-
·         Ability to learn and learn language
·         Inteligence
·         Tendecy to production of some hormones

HEREDITY A BASE BUILT ON ENVIROMENTAL FACTORS:-
·         We inherit potential
·         Shaped by experience and environment – e.g. A boy raised by values is NOT human

PSYCHOANALYTIC THEORY(FREUD)
·         Tingkah laku kita wujud secara tidak sedar
·         Memories are stored as :-
ü  Video clips(for later processing)
ü  Action programs(catch the ball)
ü  Concept chains
ü  Recent memories crusted over and harder to access like the layers in an onion
ü  Behaviour may be affected NOW by a traumatic incident we cannot even remember
·         Freudian personality components:-
ü  ID – kelakuan tidak bermoral, antisocial, seks dan pencerobohan
ü  EGO – melakukan apa yang difikirkan baik
ü  SUPEREGO – melakukan yang baik

Perkembangan psikoseksual dan perkembangan personality – mempengaruhi personality dewasa
1.       Tahap oral(berlaku dalam usia 0-18/12)
ü  Nikmat menghisap, makan dan buat bising
ü  Jika tidak tercapai – semasa dewasa(makan berlebihan, merokok, gigit jari, kuku, mengunyah dan suka mengumpat, tidak percaya orang lain)
2.       Tahap dubur(18/12-36/12)
ü  Dilatih belajar mengawal PU dan BO ditempat yang betul
ü  Jika berjaya – menjadi dewasa yang flexible, murah hati dan bersih
ü  Jika tidak berjaya – menjadi dewasa agresif, kedekut, ganas, zalim, pengotor, membuat bising
3.       Tahap kubul/falik(3-5 tahun)
ü  sedar terhadap jantina
ü  kanak-kanak lelaki terhadap ibu – konflik Oedipus
ü  kanak-kanak perempuan tertarik kepada bapak – konflik elektra
ü  jika gagal mengatasi konflik – menjadi lemah, enggan menerima peranan, tidak tegas, homoseksual, lesbian
4.       Tahan pendaman(6-12 tahun)
ü  Tiada tumpuan pada organ seks
ü  Kanak-kanak L & P berkawan dengan rakan yang sama jantina
ü  Tahap perkembangan sosial
5.       Tahap kejantinaan(12-17 tahun)
ü  Kemunculan semula kecenderungan seks
ü  Menjadi dominan jika tiada penyelesaian semasa tahap kanak-kanak

TEORI-TEORI PERSONALITI

TEORI TRAIT/SIKAP
·         Tingkah laku yang spesifik seperti pemalu, agresif, pintar dan cemas
·         Tindak balas terhadap kekecewaan
·         Penyelesaian masalah

BENTUK BADAN

EKTOMORF
·         Binaan badan yang tinggi dan kurus
·         Bersifat tidak sosial, pendiam, beremosi, pemalu dan cerdik

MESOMORF
·         Berbadan tegap, tinggi dan bahu luas
·         Personaliti tegas, bertenaga dan berani

ENDOMORF
·         Bentuk badan gemuk dan bulat
·         Prsonality periang, mudah bergaul, lambat bertindak balas, suka makan

KELAKUAN PSIKOLOGIKAL

EXTROVERT – individu yang peramah, periang dan sosial
INTROVERT – individu pendiam, tidak suka bercampur gaul, pemalu

TEORI TINGKAH LAKU
·         BF Skinner – pendekatan tentang pembelajaran asas yang dipelajari
·         Pemberian ganjaran, hukuman dan peneguhan(reinforcement) – membentuk kelakuan dan personality manusia
·         Mengawal keadan persekitaran – boleh bentuk tingkah laku

TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL
·         BANDURA – personality dipelajari melalui persekitaran sosial (meniru, role model)

TEORI HUMANISTICS
·         Manusia adalah insan yang baik, murni dan sentiasa berkembang ke arah kebaikan
·         Abraham Maslow dan Carl Rogers
·         Insan akan cuba mencapai kejayaan jika persekitaran membenarkan
·         Menilai kendiri – mengenali masalah dan mencari jalan untuk mengatasinya

FAKTOR-FAKTOR YANG MENENTUKAN PERSONALITY:-

1.    PENGALAMAN AWAL – semasa kanak-kanak penting dalam pembentukan personality
2.    PENGARUH KEBUDAYAAN – mempelajari nilai keluarga dan masyarakat
3.    BENTUK BADAN
4.    KEADAAN FISIKAL – kecacatan – rendah diri dan hadkan pergerakan
5.    KECANTIKAN – memberi perhatian pada orang cantik
6.    KECERDASAN – kurang cerdas – bersikap rendah diri
                            Cerdas – lebih yakin
7.    EMOSI – cukup sokongan emosi – bentuk tabiat toleransi terhadap halangan dan kekecewaan
8.    NAMA – mempengaruhi hubungan sosial
9.    KEJAYAAN DAN KEGAGALAN – kejayaan membawa kenyakinan
10. SIMBOL STATUS(taraf kehidupan)
11. PENGARUH GURU
12. PENGARUH KELUARGA


4 comments:

Unknown said...

Info bermanfaat sobat..

Unknown said...

thanzzzzz..... :)

Unknown said...

Nice post Sobat...

Unknown said...

terim kaseh..... :)