20 February 2013

Part 1 Episod 2


Hari demi hari,...waktu demi waktu tibalah hari yang dikira sangat menakutkan bagi aku,

Hari ini merupakan hari yang dijanjikan papa untuk menghantar aku ke indonesia,

Leysha... leysha... bangun sayang dah lewat ni,

Putri eleysha.....!! suara maksom kedengaran dari bawah....

Yea maksom leysha da lama bangun la,tengah siap-siap ni,kejap lagi sha turun.... 

Aku menuruni anak tangga dengan menarik 2 beg bagasi  keluar dari bilik ku,
                 
  Arrrrhhh hati aku sangat tidak tenteram......

 perasaan nak tinggalkan rumah dan tanah air ni aduhhhh memang tak boleh di bayangkan...
              
  sabar jelaaaa leysha...
               
 keputusan dah dibuat mana mungkin aku tak pergi....

leysha.... berapa beg yang kamu nak bawa? Hanya ini ke? Tanya maksom sambil memandang ke arah bagasi ku...

 tak la maksom ada 4 beg bagasi,lesya bawak pun yang penting penting jer.. nanti yang lain sha beli kat sana ajalah...

hurmm... pak mail boleh tolong leysha masukkan beg ini dalam kereta? Bakinya nanti leysha bawak turun jap lagi...

tentulah boleh sayang, beg yang kat atas biar pak mail angkat ok,sha duduk ajer kat kerusi dulu,pak mail tahu sangat perasaan hampa sha sekarang ni... ujar pak mail...

Terima kasih pak mail.... pak mail selalu memahami leysha....

Pak mail merupakan pemandu yang sudah 20 tahun berkhidmat untuk keluarga dato’ Sulaiman ,pak mail dan maksom sudah dianggap seperti ibu bapa aku,walaupun aku kurang mendapat perhatian dan kasih sayang daripada papaku, 

namun pak mail  tidak pernah segan pilu atau teragak agak untuk memberikan segalanya...
Begitu juga maksom yang merupakan pembantu rumah,yang sudah ku anggap sebagai ibu sejak kematian mama... 

Oleh kerana itu,aku tak pernah rasa keseorang sepanjang perjalanan hidup aku sehingga sekarang,mereka selalu ada disamping aku,

tapiiiiii.......... sekejap nanti aku pasti akan kehilangan segalanya......

Waaaaaaaaaaaaaaaaaa..... tak nak pergi indon!! (jerit sekuat hati aku dalam hati).....

Setelah kami berempat bersiap kami terus bertolak,kami ke indonesia dengan menaiki kereta, aku dan papa menaiki salah satu kereta BMW kepunyaan papa,

manakala maksom dan pak mail manaiki kereta vios kepunyaan ku, aku disuruh papa untuk membawa kereta kesana,papa memang sangat memanjakan aku....

Dalam perjalanan ke indonesia aku banyak meluangkan masa bersama papa ,sayang sangat terasa untuk meninggali papa sendiri dirumah nanti..

hurmm papa seorang yang tegas,jarang bercakap jika dirumah dan dipejabat,kerana itulah papa tak ramai kawan untuk bergembira,papa hanya menghabiskan masa untuk bekerja.....

Mak som juga pernah berkata papa tak akan pandang perempuan lain selain mama,papa bukan seorang yang suka buang masa, satu minit sangat beharga buat papa, tak hairan la kalau papa sekarang menjadi seorang usahawan yang berjaya...

Aku sangat bangga dengan papa... walaupun papa mempunyai sifat-sifat itu,namun papa tak pernah abaikan tanggungjawap seorang bapa kepada aku.... papa sangat sayang kan aku,dan aku tahu itu....

Perjalanan kami mengambil masa beberapa hari ke Jakarta,setelah tiba, kami disambut baik oleh kaki tangan di sini,kami telah diterangkan serba sedikit tentang keadaan kampus berkenaan, memang tidak dinafikan kat kampus ni sangat berbeza dengan kolej lama aku dulu.

Aku sangat teruja dengan persekitaran disini,pemandangan yang cantik,kebersihan amat terjaga,kemudahan dan pengangkutan disediakan dan banyak lagi insentif dan facility yang diberikan... 

namun dalam hati kecil ku masih tertanya tanya siapakah lagi 6 orang pelajar bertuah yang dihantar kesini sebulan lepas....

Sabar leysha nanti juga ko akan tahu...

Sebelum selesai urusan di kampus,kami diberi alamat dimana penempatan aku dan kawan-kawan ku tinggal,lalu kami terus menuju kesana...

Sha..apa pendapat sha tentang kampus tadi?? Tanya Dato pada puterinya...

Sha? Aleysha? YaAllah sempat lagi kamu tidur sayang? Haaaissshhh patut la panggil tak jawap dah sampai ke bulan rupanya....

Dato’Sulaiman menatap wajah anak kesayangan yang agak kusut masai sedang tidur....

Leysha kamu dah besar sayang,kamu sebijik  seperti mama kamu,
Kalau mama kamu masih ada pasti dia sangat bangga punyai anak seperti kamu,
Yang Cantik,kamu sangat mendiri,tegas, memiliki kulit seperti mama kamu,
putih melepak,tinggi,rambut pula panjang,dan yang paling nampak cantik
susuk badan kamu yang seperti model.....papa yakin pasti ramai akan tergila gilakan
kamu sayang seperti mama mu dulu....

lamunan dato’ tetiba berhanti apabila mendapati bunyi hond kereta dari arah hadapan..
pak mail yang memberi isyarat bahawa alamat yang dicari sudah ketemu....

bersambung.. 


                                                          gambar sekadar hiasan....





1 comment:

Ara Aliyara said...

tinggal komen anda yaaa... tq...