20 February 2013

Part I


A
leysha berdiri di hadapan cermin sambil menyikat rambutnya yang agak panjang paras ke pinggang,dah tiga kali dia menyikat rambutnya,masuk kali ke empat barulah dia berpuas hati dengan susunan  rambutnya...

aleysha sangat gelisah kerana pada hari ini dia akan didaftarkan di tempat Pengajian Tinggi yang baru..

              Setelah berpuas hati dengan kekemasan diri dan pakaiannya dia dipanggil oleh papa nya Dato’ Sulaiman agar segara sarapan,beberapa minit kemudian dia turun dengan muka yang sangat tempe...

Waah baur nya menikam kalbu lah Maksom!! Maksom masak apa ni?

Maksom masak masakan kegemaran Leysha la.... bukankah leysha  dah nak pindah? Nanti leysha rindu pulak dengan masakan maksom ni kan.....usik maksom

Alaa apa la maksom ni...maksom saje je kan nak bagi leysha sedih... leysha menarik muka yang agak tekedu dan duduk dimeja...

Sayang maksom gurau jea la,jangan ambil hati, leysha bukan nya pindah terus,Cuma sambung belajar kat tempat jauh sikit je,indonesia tu taklah jauh sangat sayang....nanti hari-hari leysha balik kalaw leysha rindu...

Maksom ni lagilaaaa.... indonesia tu jauh laaaa,,,mimpi pun belum tentu leysha dapat balik hari hari taw.... ayooooo.... sambil tangan letak dikepala.....

Hurm takpe leysha maksom tahu kamu kuat dan tabah,pasti kamu dapat keselesaan kat sana nanti, maksom akan selalu berdoa untuk kamu sayang.... dah2 cepat jangan nak jadi budak budak lagi,roti tu makan dulu,papa dah tunggu dari tadi lagi.....  
bukan leysha tak tahu sejauh mana beharga nya masa buat papa,nanti pulang dari urusan kalian kita sembang2 lagi k....
                               
                                 Maksom tak nak ikut skali ??

Hey budak ni, abes kalau maksom ikut siapa yang nak uruskan rumah..?? tanya maksom sambil mengankat kedua dua kening....

Leysha tak selalu dapat peluang bersama papa,nanti kat dalam kereta leysha luangkan lah waktu bersama papa k... ujar maksom lagi...
Baiklah maksom....

Papa..... leysha sebenarnya takutlah nak pindah ke kolej baru,macam macam leysha fikir,leysha dapat bayangkan betapa sunyinya leysha nanti,entah ada ke tidak orang yang nak berkawan ngan leysha...

Surat khabar ditangan ditutup oleh Dato sulaiman, eh sejak bila pulak yang anak kesayangan papa ni jadi penakut? Kan selama ni sha yang paling kuat! Paling berani! Paling nakal! Paling suka buat masalah,haaaissshhhhh..... tengok kolej lama sha,sha terkenal kan? Sebut je nama Puteri Aleysha binti Dato’ Sulaiman semua pelajar dah gerun....nah tu buktinya sha takkan jadi seperti sha fikir tadi...

Tapi papa tu kat kolej lama,dekat negeri kita sendiri , dan masih dalam negara Malaysia,yang sha nak terbang sekarang kat luar negara,yang kita belum tahu bagaimana orang orangnya,tempat nyer,makanan nyer, ahhhhhhhh...... papa takut nyer.....

Sayang dah la,jangan serabutkan kepala papa ok...papa sangat yakin dengan anak papa ni,kalaw papa tak yakin takkan papa nak lepaskan anak papa pergi,kita cuba dulu ok,papa janji jika sha ada masalah papa akan pertimbangkan semula....

Leysha tak boleh buat apa apa melainkan memhembuskan nafas yang panjang sambil melihat ke arah langit.....

Kenapalah aku diciptakan seorang yang pandai,andai aku ni kurang pandai mesti aku tak perlu pergi jauh,pelajar terpilih lah,pelajar cemerlang lah,huh!! Berat betul hati aku ni......

Hurm tapi aku harus kuat!! Betul kata papa,aku nak lupakan dia,aku harus pergi jauh dari dia,selagi aku disini tak mungkin aku dapat lupakan dia... Ya Allah hanya kamu yang aku perlukan sekarang,kuat kan aku... amin.....

Jauh melamun!! Dah sampai ke indonesia ke sha?? Hahahhahahaa..... sindir papa....

Hahahhaha mana ada papa ni,sha cuma berfikir sesuatu jer,,,, hurmmmm..... ni bila kita nak sampai ni papa?? Jauh sangat dah rasa....

Tak jauh da sayang,nah tu ha depan sana bangunan besar warna ala ala pink tu,tu la dia Jabatan Pelajaran Negeri (JPN )....

Selepas beberapa jam di JPN mereka pulang kerumah,segala urusan telah di selesaikan...

Setiba saja dirumah mewah 3 tingkat milik Dato Sulaiman leysha turun dari kereta sambil berjalan masuk kedalam..
Pon...pon....  bunyi hond... leysha tak payah tunggu papa balik,papa outstation 2 hari,papa harus ke Port Discson... Jerit Dato’ Sulaiman dari dalam kereta....

Huh! Dato’ Dato’ anak dah nak ke luar negara pun masih lagi sibuk,kesian betul aku,selalu je dapat nasib macam ni..... leysha masuk kerumah sambil memungcungkan mulut...


                                                         
          Besambung...  


   ( gambar sekadar hiasan..... )                                                                                                                                          

1 comment:

Ara Aliyara said...

sila tinggalkan komen anda yea.... komen anda boleh merubah saya jd mahir untuk membuat jalan cerita yang lbh menarik..tq....