02 July 2012

ANEURYSM


Satu aneurisme (atau aneurisme) adalah satu disetempatkan, darah dipenuhi kekembangan (belon seperti membonjol) satu saluran darah menyebabkan penyakit pada atau pelemahan bagi dinding bejana. Kebanyakan Aneurysms biasanya berlaku dalam arteri di pangkal bagi otak (the bulatan Willis) dan dalam aorta (arteri utama akan datang daripada jantung, satu supaya dipanggil aneurisme aorta). Sebagai saiz satu aneurisme meningkat, terdapat satu risiko bertambah pecah, yang boleh mengakibatkan teruk pendarahan atau kerumitan-kerumitan lain termasuk kematian mengejut.

Apakah satu aneurisme aorta?
Satu aneurisme (AN'u-rizm) adalah satu bonjol dalam satu saluran darah, banyak suka satu bonjol pada satu lebih kembung tiub dalam. Aneurysms adalah berbahaya kerana mereka mungkin pecah, penumpahan darah luar aorta dan meninggalkan seseorang dalam bahaya untuk hemorrhaging dalam rongga abdomen .
Aorta, arteri utama dibawa pergi dengan ikhlas, boleh kadangkala membangunkan satu aneurisme. Aortic aneurysms biasanya berlangsung dalam perut di bawah buah pinggang (abdomen aneurisme), hanya boleh berlaku dalam rongga dada (toraks -- tho-RAS'ik -- aneurisme). Ini boleh berlaku jika dinding aorta menjadi dilemahkan oleh susuk badan menaikkan deposit lemak dipanggil plak. Ini adalah dipanggil aterosklerosis (ath"er-o-skleh-RO'sis). Aneurysms mungkin juga menjadi kerana satu penyakit warisan seperti sindrom Marfan.
Bagaimana dengan satu aneurisme dikesan?
Aneurysms boleh dikesan oleh Sinar X atau oleh pengimejan teknik seperti ekokardiografi (ek"o kar"de-OG'rah-fe), SATU MRI (pengimejan resonans magnetik) atau satu mengira tomografi (to-MOG'rah-fe) (CT) imbas. Sekeping kecil aneurisme mungkin tidak menyebabkan gejala-gejala. Kemudian satu doktor pesakit akan hendak periksa ia kerap bagi melihat jika ia adalah membesarkan. Kesakitan, kadangkala kesakitan teruk, di kawasan itu satu aneurisme adalah satu gejala biasa. Lebih besar satu aneurisme menjadi, lebih berkemungkinan ia adalah untuk pecah.
Bagaimana dengan satu aneurisme diperlakukan?
Aneurysms adalah dilayan pembedahan. Satu bahagian atau kepingan buatan saluran darah adalah dijahit di mana aneurisme adalah bagi mengukuhkan aorta supaya ia tidak pecah sekali lagi .

 

Diagnosis

Diagnosis satu pecah serebrum aneurisme adalah biasanya dilakukan dengan mencari isyarat subarachnoid hemorrhage pada satu imbas CT (Mengira Tomografi, kadang-kadang dipanggil satu skan CAT, satu ujian berkomputer yang dengan pesat Mengambil Gambar X-ray badan dalam silang bahagian-bahagian, atau potong, sebagai badan digerakkan melalui satu besar, mesin bulat). Jika imbas CT adalah negatif tetapi satu pecah aneurisme adalah masih mengesyaki, satu pancit lumbar diusahakan bagi mengesan darah dalam cecair otak (CSF) tCTA) adalah satu alternatif untuk kaedah tradisional dan boleh dijalankan tanpa keperluan untuk arteri pengkateteran. Ujian menggabungkan seorang yang biasa imbas CT dengan satu pencelup kontras menyuntik kepada satu vena. Sekali pencelup itu disuntik kepada satu vena, ia mengembara untuk otak arteri, dan imej-imej adalah mencipta menggunakan satu imbas CT. Imej-imej ini menunjukkan dengan tepat darah mengalir bagaimana kepada otak arteri.

Pengelasan

Aneurysms dapat diklasifikasikan dalam cara-cara lain beberapa:
 - Oleh tapak e.g. Aorta , ILIAC , Popliteus
 - Atherosclerotic atau mikosis (kerana jangkitan)
 - Benar Atau Palsu
 - Morfologi i.e. Sama ada fusiform atau saccular
Dalam satu hak aneurisme lapisan-lapisan dalam sebuah kapal telah terbonjol di luar lapisan luar yang biasanya lingkungan mereka. Aneurisme dikepung oleh lapisan-lapisan yang dalam.

pseudoaneurysm

SATU palsu- atau pseudoaneurysm tidak terutamanya melibatkan herotan seumpama bagi kapal. Ia adalah satu pengambilan darah bocor sepenuhnya daripada satu arteri atau telerang, hanya terbatas lain untuk kapal oleh tisu yang sekeliling. Ini darah dipenuhi rongga akhirnya akan sama ada thrombose (gumpalan) secukupnya memeterai kebocoran atau ia akan pecah daripada tisu lebih gagah melampirkan ia dan mengalir dengan bebas antara lapisan-lapisan tisu-tisu lain atau kepada tisu-tisu lebih longgar. Pseudoaneurysms boleh disebabkan oleh terkejut pancit itu arteri dan adalah satu komplikasi terkenal percutaneous prosedur arteri seperti arteriography atau cantuman arteri atau penggunaan satu arteri untuk suntikan, seperti oleh dadah abusers tidak dapat bagi mencari satu telerang dapat digunakan. Seperti benar aneurysms mereka boleh dirasai sebagai satu luar biasa pulsatile jisim pada dipalpasikan.

Lokasi

Paling sering (?%) tapak kejadian berada dalam arteri serebrum anterior daripada bulatan Willis.
Paling (94%) tidak intrakranial aneurysms timbul hujung mata untuk asal renal arteri pada infrarenal abdomen aorta, satu keadaan kebanyakannya disebabkan oleh aterosklerosis.
aorta toraks boleh juga terlibat. Satu bentuk biasa aneurisme aorta toraks melibatkan pelebaran bagi proksimal aorta dan aorta akar, yang mengetuai untuk aorta kekurangan. Aneurysms berlaku dalam kaki juga, terutama dalam kapal yang dalam (e.g., the popliteus kapal-kapal dalam lutut).
Arteri aneurysms adalah lebih biasa, tetapi vena aneurysms melakukan berlaku (sebagai contoh, popliteus vena aneurisme).

Persatuan-persatuan

Risiko-risiko

Pecah dan pembekuan darah adalah risiko-risiko itu terlibat dengan aneurysms. Pecah petunjuk-petunjuk untuk singgah tekanan darah, kadar jantung pesat, dan lightheadedness. Risiko kematian adalah tinggi mengecualikan untuk pecah dalam sangat.
Darah membeku daripada popliteus arteri aneurysms boleh menghilir dan lemas tisu. Hanya jika mengakibatkan kesakitan dan / atau kekebasan adalah tidak mengendahkan lebih satu penting  jangka masa akan keputusan-keputusan keterlaluan sebegitu sebagai pemotongan menjadi diperlukan. Sepanjang rawatan dicari dengan cepat, seorang doktor seharusnya dapat untuk menyediakan tidak invasif rawatan. Aneurysms sepatutnya diproses dengan penjagaan sebagai tekanan berlebihan apabila cuba untuk mengelak mereka boleh menyebabkan mereka berpaling. Pembekuan dalam popliteus vena aneurysms adalah banyak lebih serius sebagai gumpalan boleh embolise dan perjalanan untuk jantung, atau melalui jantung untuk paru-paru (satu embolisme pulmonari)

Faktor risiko

Faktor risiko untuk satu aneurisme adalah kencing manis, kegemukan, tekanan darah tinggi, penggunaan tembakau, alkoholisme, dan kekurangan kuprum.

Kekurangan kuprum

Minoriti satu aneurysms adalah disebabkan oleh satu kekurangan kuprum. Eksperimen binatang banyak telah membuktikan yang satu kekurangan kuprum boleh menyebabkan penyakit-penyakit terjejas oleh elastin kekuatan tisu [Harris]. the lysyl oxidase silang itu rangkai tisu perantara dirembeskan biasanya, tetapi kegiatan nya dikurangkan, cukai, tidak syak, kepada beberapa bagi enzim yang awal molekul-molekul (apoenzim atau tanpa enzim tembaga) kekurangan mengandungi tembaga.
Aneurysms aorta adalah punca utama kematian tembaga ayam-ayam kurang, dan juga kehabisan tembaga menghasilkan aneurysms dalam turkeys.
Lelaki yang mati aneurysms mempunyai satu kandungan hati (tembaga) yang boleh sebagai kecil sebagai 26% normal. Garis median lapisan bagi saluran darah (di mana elastin adalah) adalah lebih kurus tetapi nya elastin kandungan tembaga adalah lelaki normal selaras. Ketebalan menyeluruh itu bukan berbeza. Badan dengan itu mesti mempunyai beberapa cara mencegah elastin tisu daripada tumbuh jika terdapat tidak cukup diaktifkan lysyl oxidase untuk ia. Lelaki-lelaki banyak rentan untuk aneurysms daripada wanita muda, mungkin kerana estrogen meningkat kecekapan itu penyerapan tembaga. Bagaimanapun, wanita boleh terjejas oleh beberapa masalah ini kehamilan sehabis, mungkin kerana wanita mesti memberi hati bagi bayi-bayi mereka tembaga besar menyimpan teratur untuk mereka untuk bertahan paras rendah bagi tembaga di dalam susu. SATU hati bayi ada sehingga sepuluh kali sebagai tembaga banyak sebagai hati dewasa. Elastin agak sebagai fleksibel sebagai satu gelang getah dan boleh meregangkan untuk dua kali kepanjangannya. Kolagen agak 1000 kali lebih keras.

Pembentukan

Kejadian dan pengembangan satu aneurisme dalam satu segmen khas bagi pokok yang arteri melibatkan tempatan hemodynamic faktor dan faktorkan intrinsik untuk segmen yang arteri sendiri.
Manusia aorta adalah satu agak rendah rintangan litar untuk beredar darah. Sangat lebih rendah itu telah rintangan arteri lebih tinggi, dan kecederaan diulang satu terpantul gelombang arteri pada hujung mata aorta boleh mencederakan satu weakened aortic dinding dan menyumbang untuk aneurysmal kemerosotan. Hipertensi sistemik mengkompaun kecederaan, memecut pengembangan itu terkenal aneurysms, dan mungkin menyumbang untuk pembentukan mereka.
Aneurisme pembentukan adalah mungkin hasil berbilang faktorkan mempengaruhi segmen arteri itu dan suasana tempatannya.
Hemodynamically, gandingan aneurysmal kekembangan dan tekanan dinding bertambah adalah dianggarkan oleh undang-undang Laplace. Khususnya, Laplace undang-undang menyatakan yang (arteri) ketegangan dinding adalah berkadaran untuk tekanan waktu-waktu jejari konduit arteri (T = P X R). Sebagai garis pusat meningkat, ketegangan dinding meningkat, yang menyumbang untuk bertambah garis pusat. Sebagai ketegangan meningkat, risiko pecah meningkat. Tekanan bertambah (hipertensi sistemik) dan bertambah aneurisme saiz memburukkan dinding ketegangan dan oleh itu meningkatkan risiko pecah. Seperkara lagi, dinding bejana adalah dibekalkan oleh darah dalam lumen nya pada manusia (? walaupun aorta telah Vasa vasorum). Oleh Itu dalam satu membangun aneurisme, yang terbanyak ischemic bahagian aneurisme adalah pada hujung yang paling jauh, mengakibatkan dalam pelemahan bagi dinding bejana di sana dan bantuan peluasan selanjutnya aneurisme. Oleh itu akhirnya semua aneurysms akan, jika ditinggalkan menyelesaikan evolusi mereka, pecah tanpa gangguan.
Dalam anjing-anjing, bekalan kapal kolateral kapal dan aneurysms adalah luar biasa.

Rawatan

Dari segi sejarah, rawatan arteri aneurysms telah gangguan pembedahan, atau penantian berjaga-jaga dalam kombinasi dengan kawalan tekanan darah. Baru-baru Ini,endovascular atau teknik-teknik sedikit sahaja invasif telah dibangunkan untuk ramai jenis aneurysms.

Rawatan kranium aneurysms

Kini terdapat dua opsyen rawatan untuk otak aneurysms: keratan pembedahan atau endovascular berlingkar.
Keratan pembedahan telah diperkenalkan oleh Walter Peraga Johns Hopkins Hospital pada 1937. Ia mengandungi mempersembahkan satu kraniotomi, menampakkan aneurisme, dan menutup asas aneurisme dengan satu tumbukan tepat. Teknik pembedahan telah diubahsuai dan lebih baik sejak bertahun-tahun. Jenazah keratan pembedahan kaedah terbaik untuk selama-lamanya menghapuskan aneurysms.
Endovascular berlingkar telah diperkenalkan oleh Guido Guglielmi DI UCLA PADA. Ia mengandungi kelulusan satu kateter kepada arteri paha dalam groin, melalui aorta, kepada otak arteri, dan akhirnya kepada aneurisme sendiri. Sekali kateter berada dalam aneurisme, gelung-gelung platinum adalah ditolak masuk ke aneurisme dan dikeluarkan. Gelung-gelung ini memulakan satu kebekuan atau thrombotic tindak balas dalam aneurisme yang, jika berjaya, akan menghapuskan aneurisme. Dalam kes itu broad-based aneurysms, satu stent diluluskan pertama kepada induk arteri untuk berkhidmat sebagai sebuah aram-aram untuk gelung-gelung ("stent dibantu berlingkar").
Pada ketika ini ia muncul bahawa risiko itu dikaitkan dengan keratan pembedahan dan endovascular berlingkar, dalam soal pukulan atau kematian daripada prosedur, adalah sama. Masalah utama dikaitkan dengan endovascular berlingkar, bagaimanapun, adalah tinggi kadar pengulangan dan pendarahan berikut aneurysms. Misalnya, yang terbanyak kajian baru-baru ini oleh Jacques Moret dan teman-teman dari Paris, Perancis, (satu kumpulan dengan satu daripada terbesar di alami dalam endovascular berlingkar) menunjukkan yang 28.6% aneurysms berulang lagi dalam setahun berlingkar, dan bahawa pengulangan itu kadar bertambah dengan masa. (Piotin M et al.,Radiologi 243(2):500-508 , Mei 2007) Keputusan-keputusan ini adalah menyerupai mereka sebelum ini dilaporkan oleh lain endovascular kumpulan-kumpulan. Misalnya Jean Raymond dan teman-teman dari Montreal, Kanada, (kumpulan lagi dengan satu pengalaman besar dalam endovascular berlingkar) melaporkan yang 33.6% aneurysms berulang lagi dalam setahun berlingkar. (Raymond J et al.,Pukulan 34(6):Bulan Jun 1398 1403 , 2003) Jangka panjang berlingkar keputusan satu daripada dua prospektif, rambang belajar membandingkan keratan pembedahan versus endovascular berlingkar, yakni International Subarachnoid Aneurysm Trial (ISAT) mengeluarkan menjadi serupa merisaukan. Di ISAT, keperluan untuk rawatan semula lewat aneurysms adalah 6.9 kali lebih berkemungkinan untuk endovascular berlingkar berbanding untuk keratan pembedahan. (Campi A et al.,Pukulan 38(5):1538-1544 , Mei 2007)
Oleh itu ia muncul yang walaupun endovascular berlingkar adalah dikaitkan dengan satu tempoh pemulihan lebih pendek berbanding untuk keratan pembedahan, ia adalah juga dikaitkan dengan satu pengulangan nyata sekali lebih tinggi dan kadar berdarah selepas rawatan. Pesakit-pesakit yang menjalani endovascular berlingkar keperluan untuk mempunyai tahunan kajian-kajian (seperti MRI / MRA, CTA, atau angiografi) untuk selama-lamanya bagi mengesan berulang-ulang awal. Jika satu perulangan dikenalpasti, aneurisme memerlukan untuk diundurkan dengan sama ada pembedahan atau melanjutkan berlingkar. Risiko-risiko itu dikaitkan dengan keratan pembedahan sebelum ini berlingkar aneurysms adalah amat tinggi. Akhirnya, keputusan merawat dengan keratan pembedahan versus endovascular berlingkar sepatutnya dibuat dengan satu serebrovaskular pasukan dengan pengalaman luas dalam kedua-dua modalities. Pada masa ini ia muncul yang hanya pesakit-pesakit lebih tua dengan aneurysms yang adalah sukar untuk sampai pembedahan adalah lebih berkemungkinan bagi memanfaatkan daripada endovascular berlingkar. Mengeneralisasi ini, bagaimanapun, adalah sukar untuk digunakan atas setiap kes, yang adalah dibayangkan dalam kebolehubahan luas di seluruh dunia dalam penggunaan keratan pembedahan versus endovascular berlingkar.

Rawatan aorta dan persisian aneurysms

Untuk aortic aneurysms atau aneurysms itu berlaku dalam kapal darah bekalan yang untuk senjata, kaki, dan kepala (persisian kapal-kapal), pembedahan involves replacing melemahkan seksyen bagi kapal dengan satu tiub tiruan, dipanggil satu cantuman itulah sutured pada tunggul vaskular. Daripada menjahit, rasuah hujung tiub, dibuat tegar dan boleh kembang oleh nitinol wireframe, boleh banyak lagi hanya dan dengan cepat diselitkan ke dalam tunggul vaskular dan di sana selama-lamanya kekal oleh ligatur luar. Kurang invasif endovascular teknik-teknik membenarkan bertutup berlogam stent cantuman akan dimasukkan melalui arteri bagi kaki dan diatur kedudukan merentasi aneurisme.


SANGAT SIMPLE.... CUKUP UNTUK PENGETAHUAN KITA.....

1 comment:

Syireen amerlim said...

Faktor risiko untuk satu aneurisme adalah kencing manis, kegemukan, tekanan darah tinggi, penggunaan tembakau, alkoholisme, dan kekurangan kuprum.