02 July 2012

THROMBOSIS



Trombosis adalah terbentuknya satu darah gumpalan (trombus) dalam satu saluran darah, menghalang aliran darah melalui sistem peredaran. Apabila satu saluran darah cedera, badan itu menggunakan platelet dan fibrin untuk membentuk satu darah beku, sebagai yang pertama campur tangan pembaikan ia (hemostasis) untuk mencegah kehilangan darah. Jika mekanisme itu menyebabkan terlalu banyak membeku, dan gumpalan itu pecah bebas, satu trombus ditubuhkan.
Thromboembolism adalah satu istilah umum menggambarkan trombosis kedua-dua dan komplikasinya yang utama yang adalah embolisation.
Apabila satu trombus menduduki lebih daripada 75% luas permukaan lumen satu arteri, aliran darah pada tisu dibekalkan dikurangkan secukupnya untuk mendatangkan gejala-gejala disebabkan oleh luak oksigen (hipoksia) dan pengumpulan produk metabolik seperti asid laktik. Lebih daripada 90% halangan boleh mengakibatkan anoksia, pelucutan lengkap oksigen, dan penginfarkan, satu cara sel kematian.

Sebab-sebab

Dalam syarat-syarat klasik, trombosis adalah bersebab oleh ketaknormalan dalam satu atau lebih banyak bagi ekoran (Kongsi gelap Virchow):
Terbentuknya satu trombus adalah selalunya disebabkan oleh kongsi gelap Virchow. Untuk menghurai, patogenesis itu termasuk: satu kecederaan dinding kapal itu (seperti oleh kecederaan, jangkitan, atau aliran gelora pada bifurcations); oleh memperlahankan atau genangan darah mengalir lalu titik kecederaan (yang boleh berlaku setelah jangka masa panjang tingkah laku banyak duduk—sebagai contoh, menekan satu penerbangan kapal terbang yang lama); oleh satu negeri darah hypercoagulability (menyebabkan sebagai contoh, oleh genetik kekurangan-kekurangan atau kekacauan autoimun).

Pengelasan

Terdapat dua buah badan berbeza trombosis, setiap yang dapat dipersembahkan oleh beberapa subjenis.

Trombosis vena

Trombosis vena adalah terbentuknya satu trombus (darah beku) dalam satu telerang. Terdapat beberapa penyakit-penyakit yang dapat diklasifikasikan di bawah kategori ini:

Trombosis vena dalam

Trombosis vena dalam (DVT) adalah terbentuknya satu darah beku dalam satu telerang dalam. Kebanyakan ia biasanya melibatkan kaki urat-urat, seperti telerang femur. Tiga faktor adalah penting dalam pembentukan satu darah beku dalam satu telerang dalam—ini adalah kadar aliran darah, ketebalan darah dan sifat-sifat bagi dinding bejana. Tanda-tanda klasik DVT termasuk pembengkakan, kesakitan dan kemerahan bagi kawasan yang terjejas.

Trombosis urat portal

Trombosis urat portal adalah satu bentuk trombosis vena mempengaruhi vena portal hepar, yang boleh memimpin untuk portal tekanan darah tinggi dan pengurangan bagi bekalan darah untuk hati. Ia biasanya mempunyai satu punca patologi seperti pankreatitis, sirosis, diverticulitis atau cholangiocarcinoma.

Trombosis urat renal

Trombosis urat renal adalah halangan telerang renal oleh satu trombus. Ini cenderung mengetuai untuk mengurangkan saliran daripada buah pinggang.Penganti Kental terapi adalah pilihan rawatan.

Trombosis Urat Leher

Trombosis Urat leher adalah satu keadaan yang mungkin berlaku kerana jangkitan, penggunaan dadah intravena atau keadaan berbahaya. Trombosis Urat leher boleh mempunyai satu senarai berbeza-beza kerumitan-kerumitan, termasuk:sepsis sistemik, embolisme pulmonari, dan papilledema. Berunsur sakit yang memedihkan ditapak bagi telerang, ia adalah sukar untuk mendiagnos, kerana ia boleh terjadi secara rambang

Sindrom Budd Chiari

Sindrom Budd Chiari adalah penahanan vena hepar atau vena kava lebih rendah. Bentuk trombosis membentangkan dengan sakit abdomen, asites dan hepatomegali. Rawatan berbeza-beza antara mengubat terapi dan gangguan pembedahan oleh penggunaan mengubah.

Penyakit Paget Schroetter

Penyakit Paget Schroetter adalah halangan satu anggota tertinggi telerang (seperti vena aksila atau subclavian telerang) oleh satu trombus. Keadaan itu biasanya datang untuk menyalakan latihan bertenaga sehabis dan biasanya dikemukakan dalam lebih muda, sebaliknya rakyat sihat. Lelaki-lelaki adalah terjejas lebih daripada orang-orang perempuan.

Sinus vena serebrum trombosis


Sinus vena serebrum trombosis (CVST) adalah satu bentuk luar biasa pukulan yang keputusan-keputusan daripada penahanan Dural sinus vena oleh satu trombus. Gejala-gejala mungkin termasuk sakit kepala, wawasan luar biasa, mana-mana bagi gejala-gejala pukulan seperti kelemahan bagi muka dan anggota badan sedang satu pihak bagi badan dan perampasan. Diagnosis adalah umumnya dibuat dengan satu CT atau Imbas MRI. Majoriti orang rekaan terjejas satu pemulihan penuh. the kadar kematian adalah 4.3%.

Trombosis arteri

Trombosis arteri adalah terbentuknya satu trombus dalam satu arteri. Dalam kebanyakan kes, trombosis arteri ikuti pecah ateroma, dan oleh itu adalah dirujuk sebagai atherothrombosis. Terdapat dua penyakit-penyakit yang dapat diklasifikasikan di bawah kategori ini:

Pukulan

Satu pukulan adalah jeram penurunan fungsi otak kerana satu gangguan dalam bekalan darah untuk otak. Ini boleh kerana iskemia, trombus,embolus (satu membuat zarah) atau pendarahan (satu berdarah). Dalam thrombotic pukulan, satu trombus (darah beku) biasanya dibentuk di sekitar atherosclerotic plak-plak. Sejak penahanan bagi arteri adalah beransur-ansur, permulaan merupakan gejala thrombotic pukulan adalah lebih lambat. Pukulan Thrombotic boleh dibahagikan kepada dua kategori-kategori—penyakit kapal besar dan penyakit kapal kecil. Bekas melibatkan kapal-kapal seperti dalaman carotids, tulang belakang dan bulatan Willis. Terkemudian boleh menjejaskan kapal-kapal lebih kecil seperti cawangan-cawangan bagi bulatan Willis.

Infarksi miokardium

Infarksi miokardium (MI) adalah bersebab oleh satu infark (kematian tisu kerana iskemia), sering kerana halangan arteri koronari oleh satu trombus. MI boleh pantas menjadi perubatan kecemasan celaka jika perubatan adalah tak berterima dengan segera. Jika didiagnosis di dalam 12 jam bagi episod yang awal (serangan) kemudian terapi trombolisis dimulakan.

Embolisation

Jika satu jangkitan bakteria sedia ada ditapak trombosis, trombus mungkin rosak, menyebarkan zarah-zarah bahan dijangkiti kuman sepanjang sistem peredaran (piemia, septik embolus) dan menyediakan metastatik abscesses di mana mereka berhenti. Tanpa satu jangkitan, trombus mungkin menjadi terasing dan memasuki edaran sebagai satu embolus, akhirnya rebah dalam dan sepenuhnya menghalang satu saluran darah, yang kecuali diperlakukan sangat dengan cepat akan mengetuai untuk nekrosis tisu (satu penginfarkan) di kawasan itu lebih oklusi. Jika oklusi berada dalam arteri koronari, myocardial ischaemia adalah berkemungkinan berlaku pada, di mana jantung myocytes tidak boleh berfungsi proplerly kerana tidak ada oksigen. Kekurangan oksigen adalah kemudian mungkin untuk mengakibatkan satu infarksi miokardium.
Paling thrombi, bagaimanapun, menjadi disusun menjadi tisu bergentian, dan thrombosed kapal adalah lama-kelamaan recanalized.

Pencegahan

Trombosis dan embolisme boleh sebahagiannya dihalang dengan bahan antigumpal dalam mereka dianggapkan dalam bahaya. Satu daripada jenis-jenis paling biasa trombosis vena adalah trombosis vena dalam (DVT), yang adalah satu darah beku dalam satu daripada dalam urat-urat bagi badan.
Trombosis arteri selalu berlaku dalam arteri bekalan jantung, mengakibatkan dalam serangan jantung. Ia boleh juga berlaku dalam arteri bagi otak, menyebabkan satu pukulan.
Kadangkala, bahagian, atau semua, satu darah beku boleh tertanggal dari tapak asalnya dan perjalanan melalui aliran darah. Jika ini berlaku, gumpalan boleh menjadi terbenam dalam satu lagi bahagian badan. Ini adalah diketahui sebagai embolisme. SATU darah beku menempatkan itu dalam satu daripada paru-paru itu adalah dipanggil satu embolisme pulmonari.
Umumnya, satu risiko manfaat analisis adalah dikehendaki, plumbum bahan antigumpal yang seperti segala untuk satu peningkatan kecil dalam risiko bagi mengkhusus pendarahan. Dalam fibrilasi atrium, misalnya, risiko pukulan (ke atas dasar terhitung faktor risiko berlebih, seperti masa lanjut dan tekanan darah tinggi) memerlukan untuk lebih berat kekecilan hanya diketahui risiko bagi mengkhusus pendarahan dikaitkan dengan penggunaan warfarin.

Dalam rakyat dimasukkan ke hospital, trombosis adalah satu sebab utama untuk kerumitan-kerumitan dan sekali-sekala kematian. Di UK, misalnya, Parliamentary Jawatankuasa Terpilih Kesihatan mendengar pada 2005 bahawa cukai tafsiran itu kematian kerana hospital diperolehi trombosis adalah 25,000 Oleh Itu thromboprophylaxis (pencegahan trombosis) adalah semakin menekankan. Dalam pesakit-pesakit mengakui untuk pembedahan, digredkan stoking mampatan adalah digunakan dengan meluas, dan dalam demam teruk, ketetapan berpanjangan dan dalam semua pembedahan ortopedik, garis panduan-garis panduan profesional mencadangkan heparin berat molekul rendah pentadbiran, mekanikal anak lembu mampatan atau (jika semua lagi contraindicated dan pesakit baru-baru ini ada menderita trombosis vena dalam) sisipan satu turas vena kava. Dalam pesakit-pesakit dengan perubatan dari penyakit pembedahan, LMWH terlalu adalah diketahui untuk mencegah trombosis,dan dalam United KingdomKetua Pegawai Perubatan telah mengeluarkan bimbingan untuk kesan yang pencegahan langkah-langkah seharusnya digunakan dalam perubatan pesakit-pesakit, dalam jangkaan garis panduan-garis panduan formal.


SANGAT SIMPLE.... CUKUP UNTUK PENGETAHUAN KITA.....

No comments: