02 July 2012

Angina pectoris



Angina pectoris, biasanya dikenali sebagai angina, adalah sakit dada disebabkan oleh iskemia (satu kekurangan darah dan oleh itu oksigen bagi) otot jantung, umumnya disebabkan oleh halangan atau kekejangan arteri koronari (urat darah hati).Penyakit arteri koronari, punca utama angina, adalah disebabkan oleh aterosklerosis arteri jantung. Tempoh berpunca daripada Yunani ankhon ("jerutan") dan Huruf Latin pektus ("dada"), dan oleh itu boleh menjadi diterjemahkan sebagai "satu jerutan berasa dalam dada".

Ia adalah biasa untuk menyamakan kekerasan angina dengan risiko peristiwa-peristiwa jantung yang membawa maut. Di sana satu hubungan lemah antara sakit yang teruk dan ijazah penafian oksigen dalam otot jantung (i.e. boleh ada kesakitan teruk dengan risiko serangan jantung sedikit atau tiada, dan serangan jantung dapat berlaku tanpa kesakitan).
Menjadi Lebih Teruk ("kresendo") serangan-serangan angina, permulaan mengejut angina tidak bergerak, dan angina berkekalan lebih daripada 15 minit adalah gejala-gejala angina tidak stabil (biasanya dikumpulkan dengan keadaan yang serupa sebagai sindrom koronari yang akut). Seperti ini boleh memberitahu infarksi miokardium (serangan jantung), mereka memerlukan rawatan perubatan segera dan adalah umumnya dirawat serupa satu mengandaikan serangan jantung.


Gejala-gejala
Kebanyakan pesakit dengan angina mengadu ketidakselesaan dada lebih suka sebenar kesakitan: ketidakselesaan adalah biasanya disifatkan sebagai satu tekanan, keberatan, keregangan, memicit, panas, atau tercekik sensasi. Selain ketidakselesaan dada, anginal sakit boleh juga menjadi berpengalaman dalam hulu hati (perut pusat yang atas), kembali, leher, meleteri, atau bahu. Lokasi-lokasi biasa untuk radiasi kesakitan adalah senjata (lengan kiri dalaman yang sering), bahu, dan leher ke dalam rahang. Angina adalah lazimnya disegerakan oleh kesungguhan atau tekanan emosi. Ia adalah dibuat bertambah teruk oleh mempunyai satu perut yang penuh dan oleh suhu yang sejuk. Menyakiti boleh diiringi oleh sesak nafas, berpeluh dan loya di sesetengah kes. Ia biasanya berpanjangan kira-kira 1 untuk 5 minit-minit, dan adalah dilegakan dengan berehat atau khusus anti angina ubat. Sakit dada berkekalan satu-satunya beberapa saat adalah biasanya bukan angina.

Myocardial iskemia datang tentang bila myocardia (otot-otot jantung) menerima tidak cukup darah dan oksigen untuk berfungsi biasanya sama ada kerana oksigen bertambah desakan oleh myocardia atau bekalan yang secara luak untuk myocardia. Ini tidak memadai perfusi darah dan mengakibatkan dikurangkan penghantaran oksigen dan nutrien, adalah secara langsung berhubungkait kepada tersekat atau disempitkan urat darah.
Pengalaman beberapa "autonomik gejala-gejala" (bertali bertambah aktiviti sistem saraf autonomik) ibarat loya, muntah dan kepucatan.


Faktor-faktor risiko utama untuk angina termasuk 
gaya hidup banyak duduk dan
sejarah keluarga penyakit jantung pramatang.

Satu kelainan membentuk angina (Angina Prinzmetal) berlaku dalam pesakit-pesakit dengan arteri koronari normal atau tidak penting aterosklerosis. Ia adalah difikirkan akan disebabkan oleh kekejangan arteri. Ia berlaku lagi pada wanita lebih muda.

Angina boleh selanjutnya menjadi rahsia angina sebagai stabil atau tidak stabil.Angina stabil merujuk untuk anggapan umum itu lebih angina bertali miokardial iskemia. Persembahan-persembahan biasa angina stabil adakah itu ketidakselesaan dada dan gejala-gejala bersekutu disegerakan oleh beberapa aktiviti (mengurus, berjalan, dan sebagainya) dengan gejala-gejala minimum atau tidak wujud tidak bergerak. Gejala-gejala lazimnya mengurangkan beberapa minit berikutan pemberhentian mempercepatkan aktiviti-aktiviti dan menyambung apabila aktiviti meneruskan. Dalam cara ini, angina stabil mungkin difikirkan sebagai ada menyerupai pengklaudikatan gejala-gejala.

Angina tidak stabil mungkin berlaku sukar diramal tidak bergerak yang mungkin satu penunjuk serius serangan jantung yang akan berlaku. Apa membeza-bezakan angina stabil daripada angina tidak stabil (selainnya gejala-gejala) adalah patopsiologi aterosklerosis. Dalam angina stabil, membangun ateroma adalah dilindungi dengan sebuah topi yang berserabut. Topi ini boleh pecah dalam angina tidak stabil, membenarkan membeku darah untuk menyegerakan dan pengurangan terus lumen kapal koronari. Ini menjelaskan mengapa angina muncul untuk berdikari untuk aktiviti.

 

Diagnosis

Dalam pesakit-pesakit angina siapa seketika bukan merasa apa-apa sakit dada, satu elektrokardiogram (ECG) adalah lazimnya lumrah, melainkan telah ada lain masalah-masalah jantung pada masa lalu. Sepanjang tempoh-tempoh kesakitan, kemelesetan atau ketinggian ST penggal boleh diperhatikan. Untuk mencungkil perubahan ini, satu melaksanakan ujian ECG ("ujian kebosanan") mungkin dipersembahkan, semasa yang mana latihan-latihan pesakit untuk maksimum mereka keupayaan sebelum keletihan, sesak nafas atau, yang penting, menyakiti mengganggu; jika pertukaran-pertukaran ECG biasa adalah didokumenkan (lazimnya lebih daripada 1 mm rumah pangsa atau downsloping ST kemelesetan), ujian adalah dianggap diagnostik untuk angina. Ujian senaman adalah juga berguna dalam mencari lain penanda-penanda myocardial iskemia: respons tekanan darah (atau kekurangan dari itu, terutamanya satu singgah tekanan sistole), dysrhythmia dan chronotropic respons. Alternatif-alternatif lain kepada suatu taraf ujian senaman termasuk satu talium scintigram (dalam pesakit-pesakit yang tidak dapat melaksanakan cukup bagi tujuan ujian-ujian kebosanan, e.g., disebabkan oleh asma atau artritis atau yang di ECG adalah juga luar biasa tidak bergerak) Atau Tekanan Ekokardiografi.
Dalam pesakit seperti yang noninvasive menguji adalah diagnostik, satu jantung angiogram adalah lazimnya dipersembahkan untuk mengenalpasti sifat lesi koronari, dan jika ini akan seorang calon bagi angioplasty, pintasan arteri koronari rasuah (CABG), rawatan satu-satunya dengan ubat, atau rawatan-rawatan lain. Dalam pesakit-pesakit siapa di hospital kerana angina tidak stabil (atau tempoh lebih baru "sindrom-sindrom jantung yang akut dan risiko tinggi"), itu dengan berehat ischaemic pertukaran-pertukaran ECG atau itu dengan dinaikkan enzim-enzim jantung ibarat troponin mungkin mengalami koronari angiografi secara langsung.

Patopsiologi

Meningkat dalam kadar jantung mengakibatkan bertambah oleh jantung keperluan oksigen. Hati mempunyai satu keupayaan yang terhad untuk menambah nya pengambilan oksigen sepanjang adegan-adegan permintaan yang bertambah. Oleh itu, satu penambahan dalam keperluan oksigen oleh jantung (eg, sepanjang latihan) telah menjadi ditemui oleh satu penambahan yang berkadar dalam aliran darah ke jantung.
Miokardial iskemia boleh dihasilkan dari:
  1. satu penurunan aliran darah ke jantung yang dapat disebabkan oleh stenosis, kekejangan, atau oklusi akut (secara satu embolus) arteri hati
  2. tentangan urat darah
  3. dikurangkan oksigen membawa keupayaan darah.
Aterosklerosis adalah punca paling biasa stenosis (penyempitan urat darah) arteri hati dan, oleh itu, angina pectoris. Beberapa orang dengan sakit dada mempunyai penyempitan lumrah atau minimum arteri hati; dalam pesakit-pesakit ini,vasospasm adalah satu sebab yang lebih berkemungkinan untuk kesakitan, kadangkala dalam konteks Angina Prinzmetal dan sindrom X.
Miokardial iskemia juga boleh hasil faktor-faktor mempengaruhi komposisi darah, ibarat dikurangkan oksigen membawa keupayaan darah, seperti dilihat dengan teruk anemia (angka yang rendah sel-sel darah merah), atau jangka panjang merokok.

Epidemiologi

Secara kasar 6.3 juta orang Amerika dianggarkan mengalami angina. Angina adalah lebih kerap membentangkan simptom penyakit arteri koronari wanita pada daripada dalam lelaki. Kelaziman naik angina dengan peningkatan dalam zaman. Rajah serupa memohon dalam baki dunia Western. Semua bentuk penyakit jantung koronari adalah banyak kurang umum dalam Dunia Ketiga, sebagai faktor-faktor risikonya adalah banyak lebih lazim dalam Western dan negara-negara Westernized; ia boleh oleh itu menjadi menamakan satu penyakit kemewahan. Peningkatan merokok, kegemukan dan faktor-faktor risiko lain sudah menyebabkan satu penambahan dalam angina dan berhubungan penyakit-penyakit di negara-negara seperti Cina.

Rawatan

Matlamat rawatan utama dalam angina pectoris adalah lega dari tanda-tanda, memperlahankan perkembangan penyakit itu, dan pengurangan peristiwa-peristiwa masa hadapan, terutama serangan jantung dan kematian sudah pasti. Satu aspirin (75 mg untuk 100 mg) setiap hari telah ditunjukkan adalah berfaedah untuk semua pesakit dengan angina kandang yang tidak mempunyai masalah-masalah dengan penggunaannya.Beta pengepung (eg. carvedilol, propranolol,atenolol dan sebagainya. adalah contoh-contoh sedikit yang sesetengah) telah bukti utama yang besar dalam kengerian dan kadar kematian faedah (gejala-gejala dan kecacatan lebih sedikit dan hidup lebih panjang) dan lakonan pendek nitrogliserin ubat-ubatan digunakan untuk sebagai tanda bantuan angina.Saluran kalsium pengepung (ibarat nifedipina (Adalat) dan amlodipina), Isosorbida mononitrat dan nicorandil adalah vasodilators biasanya digunakan dalam kronik angina stabil. Satu kelas terapeutik yang baru, If inhibitor yang bernama, mempunyai baru-baru ini ada dibuat tersedia:ivabradine menyediakan pengurangan kadar hati murni,.[1] membawa kepada utama anti ischemic dan antianginal kemujaraban.Jaguh inhibitors adalah juga vasodilators dengan kedua-dua sebagai tanda dan ramalan memberi faedah dan akhirnya,statins adalah paling kerap digunakan asid lemak / penerang kolesterol yang mungkin juga mantapkan wujud atheromatous plak.

Mengejutkan mungkin adakah itu senaman adalah juga sangat baik satu kebaikan sebenar rawatan jangkamasa panjang untuk angina (tetapi hanya rejim-rejim tertentu - lembut dan dibenarkan latihan lebih suka berbahaya pecah pendek yang kuat),[2] berkemungkinan bekerja mekanisme-mekanisme yang secara kompleks tekanan darah yang demikian meningkatkan dan mempromosikan arteri koronari collateralisation.
Mengenal pasti dan merawat faktor-faktor risiko untuk penyakit jantung koronari terus adalah satu keutamaan dalam pesakit-pesakit dengan angina. Ujian cara ini untuk kolesterol tinggi dan lain-lain lemak dalam darah,kencing manis dan tekanan darah tinggi (tekanan darah tinggi), memberangsangkan menghentikan berasap dan pemberat pengoptimuman.
Ranolazine (Ranexa) adalah satu kelas baru anti anginal mengubat yang diluluskan oleh Food dan 

Pentadbiran Ubat (FDA)
Baru-baru ini, penyelidik-penyelidik perubatan University of Cincinnati dalam kardiologi telah cuba menggunakan satu tidak invasif, tidak pembedahan mengutip alat mengumpul dituai erythropoietic menulangi sumsum berpangkalan sel-sel dasar besar dan memujuk mereka ke dalam regrowing urat darah koronari yang baru untuk membekalkan sel-sel otot jantung (jantung myocytes) dengan memberi oksigen darah, dengan beberapa kejayaan- membawa kepada lebih besar Phase 2 ujian.[nama diperlukan]
Terbesar rawak perbicaraan satu anti anginal mengubat setakat ini adalah perbicaraan ACTION. Ia dimasukkan 7,665 orang pesakit dengan angina stabil pectoris. Tindakan ditunjukkan yang penghalang saluran kalsium nifedipina (Adalat) memanjangkan kardiovaskular acara- dan prosedur bebas terus hidup dalam pesakit-pesakit dengan penyakit arteri koronari. Kegagalan-kegagalan hati yang sebagai contoh nyata dan baru telah dikurangkan secara 29% berbanding dengan zikir. Penemuan ini mengesahkan vaskular melindungi kesan-kesan nifedipina.[


2 comments:

Gapeka 2015 said...

terima kasih ya kak artikelnya, saya jadi lebih mengerti tentang Angina pectoris itu apa

Unknown said...

wc dear.... tq sbb sudi singgah.....